Velká porada
„Maminko, tamhle ta
se mi líbí!“ ukazovala Hanička mamince aktovku za výlohou obchodu.
„Myslíš tu růžovou
s princeznou?“ zeptala se maminka.
„Ne,“ zavrtěla
hlavou Hanička, „myslím tu vedle. Fialovou s kytičkama.“
„Ta je moc hezká,“
usmála se maminka a vzala dcerku za ruku, „tak pojď, podíváme se na ni zblízka
a jestli se ti bude líbit, hned ji koupíme.
Hanička si
poskočila. Brzy půjde do první třídy a bude mít opravdickou aktovku. Na to už
se moc těšila. Společně s maminkou tedy vstoupili do obchodu.
Za chvilku se
otevřely dveře obchodu a z něj vyšla spokojená Hanička. Na zádech novou
aktovku a tvář rozzářenou úsměvem. Také maminka se usmívala a měla radost, že
si malá školačka tak hezky a rychle vybrala.
Doma si Hanička
aktovku znovu pořádně prohlédla a prošmejdila kdejakou kapsičku. Protože jí
maminka k aktovce koupila také pouzdro, hned si vytáhla všechny pastelky i tužky
a začala si je do něj skládat. Nakonec dala pouzdro do aktovky a tu k sobě
přitiskla. Hezky ji pohladila a zašeptala: „Já jsem tak ráda, že jsem si tě
dnes koupila. Budeš mě každý den doprovázet do školy a budeš moje kamarádka.
Jsi moc hezká, aktovečko moje milá.“
Jéje, děti, měly
jste vidět aktovku. Celá se rozzářila a měla velikou radost z Haniččiných
slov. Do začátku školního roku zbýval ještě týden, ale i tak si každý den hrála
Hanička na školu, doma se procházela s aktovkou na zádech a svým
plyšovým zvířátkům vysvětlovala, jak to ve škole chodí. Také aktovka
poslouchala se zatajeným dechem. Do školy se s Haničkou těšila, ale
když Hanička vyprávěla, kolik bude ve škole dětí, a že bude mít každý
svoji aktovku, začala se trošku bát.
Co když se nebude
ostatním aktovkám líbit? Co když si nenajde žádné kamarády a zůstane odstrčená.
A hlavně, co kdyby tam Hanička viděla hezčí aktovku a o ni už by neměla zájem?
Takhle se Haniččina aktovka trápila, a čím více se blížila škola, tím víc se
bála. Brzy přestala zářit jako dřív a začala pomaličku šednout.
Hanička si toho
všimla. Vzala si ji na klín, pohladila ji a řekla: „Nic se neboj. Ve škole to
bude prima. Víš, já se taky trošku bojím. Nebudu tam nikoho znát a nevím,
jestli si tam najdu nějakého kamaráda nebo kamarádku. Ale maminka říká, že budu
mít hodnou paní učitelku a dozvím se spoustu zajímavých věcí.“ Pak aktovku
pohladila: „A taky tam budu mít tebe, takže mi určitě nebude smutno.“
Aktovka se těmi
slovy trošku rozveselila. Nebyla sama, kdo měl strach. Také Hanička se bála. A
tak se aktovka rozhodla, že se bát přestane a raději svoje barvičky zase trošku
prozáří, aby Hanička věděla, že se na ni může spolehnout.
První školní den se
Hanička pěkně oblékla, dala si aktovku na záda a spolu s maminkou a tatínkem
se vydala do školy.
Ve třídě si Hanička
sedla vedle jiné dívenky. Ta byla trošku posmutnělá. Hanička chvilku
přemýšlela, jestli se má holčičce představit. Nakonec se k ní otočila a
řekla:
„Ahoj. Já jsem
Hanka. Nikoho tu neznám. Jak se jmenuješ?“
Dívenka se na ni
otočila, nesměle se usmála a odpověděla: „Já jsem Klárka.“ Pak se na chviličku
zamyslela a pokračovala: „Taky tu nikoho neznám a maličko se bojím. Ty ne?“
Z Haničky
spadly všechny obavy. Myslela si, že je sama, kdo má strach a teď zjistila, že
je možná více dětí, které se maličko bojí, protože jsou vlastně poprvé ve
škole, a i když trošku ví, co je čeká, přece jen je to pro ně nové.“
„Já jsem se moc
bála,“ přiznala Hanička, „hlavně toho, že tu nenajdu nikoho, s kým bych si
mohla povídat a hrát. Ale když už tě znám, tak se spíš těším. Určitě se dozvíme
spoustu zajímavých věcí.“
Teď se i Klárka
rozveselila: „Ty bys se mnou kamarádila?“
„Jasně,“ přikývla
Hanička, „proč by ne?“
To už ale do třídy
vstupovala paní učitelka, hezky pozdravila a mile se usmála. Potom všechny děti
slavnostně přivítala a každý si mohl zazvonit malým zvonečkem. To se Haničce
moc líbilo.
Když aktovka viděla,
že je Hanička spokojená, také ona si oddechla a začala se rozhlížet po třídě.
Dětí tam bylo opravdu hodně a přesně, jak Hanička říkala, každý měl svoji
aktovku. Na jedné pochodoval zelený dinosaurus, na další závodila dvě auta,
jinde uviděla motorku, princezny, koníka, pejska nebo motýly. Všechny aktovky byly
zářivé a nové. Až na jednu.
Byla to Klárčina
aktovka. Celá posmutnělá se krčila u lavice a doufala, že si jí nikdo nevšimne.
Na sobě měla rozkvetlý strom. Když byla ještě nová, pěkně zářila. Dnes už ale
její barvičky maličko vybledly, ale i přes to byla pěkně čistá. Ona totiž Klárka měla čtyři starší sourozence a doma neměli dost peněz na to, aby měla
novou aktovku. A tak si musela vzít aktovku po její sestře. Klárce to bylo
trošku líto, ale věděla, že to jinak nejde.
Když si děti dávaly
do aktovek svoje první sešity, které měly nachystané na lavici, Hanička si toho
všimla, ale neřekla nic, nechtěla, aby byla Klárka smutná a řekla si, že se jí
na aktovku zítra zeptá.
Další den ráno se
Hanička nemohla dočkat, až bude ve škole.
„Jen aby ti to
dlouho vydrželo,“ smál se tatínek, když viděl, jak Hanička přešlapuje u dveří a
popohání maminku, aby už šly.
„Máme ještě čas,“
ujišťovala ji maminka, ale když viděla, že je dcerka celá nedočkavá, rozloučily
se s tatínkem a šly.
Ve třídě se dnes
děti seznamovaly. Paní učitelce a všem ostatním říkaly, jak se jmenují, co je
baví, a na co se ve škole těší. O přestávce si pak začaly navzájem ukazovat své
aktovky.
„Jé, ty máš ale
hezkého koníka,“ chválila Eliška Lenčinu aktovku.
„A tobě se zase pěkně
třpytí křídla od motýla,“ řekla Lenka.
„Jú, a Maruščin
jednorožec je taky prima,“ ukazovala na další aktovku Monika.
„Hele, kluci, já mám
motorku,“ chlubil se Lukáš.
„Podívej, já zase auta,“
předváděl svoji aktovku Péťa.
„No, ale to jste
ještě neviděli mého dinosaura. Kdyby opravdu žil, tak by byl větší než škola,“
poučoval Otík.
Do všeho toho
veselého švitoření se ozvalo: „Che, dívejte se tamhle. Klára má divnou aktovku.
Nějaká stará, ne?“ Byl to Adam. Už ve školce se prý dětem posmíval a kamarádů
měl jen málo.
Děti ztichly a
Klárka se rozplakala.
„Nebreč,“ těšila ji
Hanička, „co na tom, že nemáš novou aktovku. To přece nevadí. Hlavně, že
v ní můžeš nosit sešity. A náhodou, mně se ten tvůj strom moc líbí.“
Klárka si otřela
uslzené oči. Také ostatní děti se ji snažily utišit, a když přišla paní
učitelka do třídy, na Adama se zlobila. To se přece nedělá, posmívat se druhým.
Dětem pak
vysvětlila, že ne každá rodina má dost peněz na to, aby měli všechno nové.
Důležité je, že se o své věci pěkně starají a doma se mají rádi. A Klárčina
aktovka i přes to, že není nová, je hezky čistá a skvěle se do ní vejdou
všechny sešity. To Klárku i její aktovku moc potěšilo.
Jenže Adam si nedal
říct. Nebylo dne, aby se někomu neposmíval. Domlouvala mu paní učitelka, děti
mu říkaly, že jim jeho posmívání není příjemné, ale nic nepomohlo.
Tak se stalo, že
jednoho odpoledne, když všechny aktovky čekaly ve školní družině, než se vrátí
jejich děti z obědu, vyhlásila Haniččina aktovka velkou poradu. Všechny na
ní přemýšlely, jak by svým dětem pomohly a vyzvídaly na Adamově aktovce, jaký
Adam vlastně je.
„Víte, on to není
zlý kluk,“ odpovídala nesměle Adamova aktovka, která se za jeho chování
styděla, „a doma je dokonce hodně smutný, že nemá kamarády.“
„A ty se divíš?“
řekly ostatní aktovky, „vždyť tím svým posmíváním o všechny kamarády přišel.“
„Já vím,“ posmutněla
Adamova aktovka, „taky bych radši, kdyby dostal rozum, ale nevím, jak to
udělat.“
„Hele, a není něco,
čeho by se bál?“ zeptala se aktovka s dinosaurem.
„Když je sám doma,
bojí se různých zvuků,“ odpověděla Adamova aktovka a nechápala, proč se aktovka
s dinosaurem ptá.
„Ty myslíš, že…“
zašeptala Haniččina aktovka.
„Přesně tak,“
přikývla aktovka s dinosaurem.
Haniččina aktovka se
uchichtla a za okamžik bylo mezi aktovkami slyšet nadšené špitání.
Další den se
v 1. třídě začaly dít podivné věci. Když se začal Adam posmívat Karlíkovi,
že si neumí ostrouhat tužku, protože se mu pořád láme tuha, ozvalo se zvláštní
zaklapání. To byla aktovka s koníkem, která zaklapala svou zapínací
přezkou o nohu lavice. Podruhé, když se začal Adam posmívat Radce, že jí spadlo
pouzdro z lavice, se ozval další zvláštní zvuk. To se zapnul a zase
rozepnul zip na aktovce s motorkou. Napotřetí pak spadla Adamova aktovka z háčku,
na kterém visela, přímo na zem.
Takhle se to dělo
den co den.
Kdykoli se ozval
nějaký zvuk, Adam se lekl a ostatní děti také. Třída ztichla. Brzy se však o
přestávkách mezi dětmi ozývalo tiché pošuškávání. Všichni si totiž všimli, že
se všechno děje vždy, když se Adam začne posmívat. Všiml si toho i Adam.
Za nějaký čas už
jenom stačilo, když se Adam nadechl a ve třídě se ozval orchestr různých zvuků,
které vydávaly všechny aktovky. A protože se Adam těchto zvuků bál, brzy se
dětem přestal posmívat. Dokonce si za čas začal všímat okamžiků, kdy se někomu
něco špatného přihodilo a nabídl mu svoji pomoc.
Za další měsíc byl
Adam jako vyměněný. Děti spokojeně poplácávaly svoje chytré aktovky, paní
učitelka chválila Adama, jak se polepšil a představte si, děti, že měl Adam ve
třídě brzy plno kamarádů.
Jedno odpoledne se
ve školní družině opět konala velká porada aktovek. Pochvalovaly si, jak
s Adamovým posmíváním pěkně zatočily a byly rády, že jsou všechny jejich
děti ve škole spokojené.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Díky za váš komentář. Moc si vašich slov vážím - jsou báječnou odměnou za moje tvoření pro děti:-).